Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2012 r. – 2014 r.

INFORMACJA

z realizacji zadań z zakresu Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Miejskiej Lubawa na lata 2012 r. – 2014 r. – za rok 2014 .

W dniu 1 stycznia 2012 r. weszła w życie ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (tekst jednolity: Dz. U. 2013 poz. 135 z późn. zm.).
W odniesieniu do gminy ustawa określa zasady i formy wspierania rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych rozumianego jako zespół planowanych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji. Wsparcie to polega w szczególności na analizie sytuacji rodziny i środowiska rodzinnego oraz przyczyn kryzysu
w rodzinie:

  1. wzmocnieniu roli i funkcji rodziny,

  2. rozwijaniu umiejętności opiekuńczo-wychowawczych rodziny,

  3. podniesieniu świadomości w zakresie planowania oraz funkcjonowania rodziny,

  4. pomocy w integracji rodziny,

  5. przeciwdziałaniu marginalizacji i degradacji społecznej rodziny,

  6. dążeniu do reintegracji rodziny.

Praca z rodziną jest prowadzona także w przypadku czasowego umieszczenia dziecka poza rodziną.

Gmina Miejska Lubawa od kilku lat prowadzi wiele inicjatyw na rzecz wspierania rodziny poprzez szereg działań podejmowanych przez jednostki organizacyjne oraz stowarzyszenia działające na terenie miasta.

Gminny Program Wspierania Rodziny w Gminie Miejskiej Lubawa na lata 2012-2014 został przyjęty Uchwałą Nr XIX/204/2012 Rady Miasta Lubawa z dnia 31 października 2012 r. Zakłada on tworzenie coraz to lepszych warunków dla poprawy jakości życia rodzin i dzieci, co zahamuje proces umieszczania dzieci poza rodziną biologiczną. Realizacja programu zakłada wykorzystywanie środków budżetu Gminy Miejskiej Lubawa, budżetu państwa, pozyskiwanych środków EFS, środków własnych podmiotów niepublicznych oraz środków przekazywanych przez sponsorów.

Spodziewanym efektem ma być polepszenie sytuacji dziecka i rodziny, poczucie bezpieczeństwa socjalnego, ograniczenie patologii społecznej, zminimalizowanie negatywnych zachowań oraz stworzenie skutecznego systemu wsparcia dla rodziny i dziecka. Skuteczna ochrona dzieci i pomoc dla nich może być osiągnięta jedynie poprzez współpracę wszystkich osób, instytucji i organizacji pracujących na ich rzecz.

Gminny Program Wspierania Rodziny Gminy Miejskiej Lubawa na lata 2012-2014 został przygotowany w związku z wejściem w życie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Jednym z celów jest stworzenie rozwiązań profilaktycznych umożliwiających działania: – osłonowe zapobiegające izolacji i marginalizacji mieszkańców Gminy Miejskiej Lubawa,

– ratownicze i wspomagające dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

Należy podkreślić, że działania na rzecz rodziny, to działania na rzecz całej wspólnoty, a wspierając rodzinę przyczyniamy się do rozwoju i wzmocnienia więzi w całej społeczności.
W rodzinę należy inwestować i wierzyć w jej możliwość samodzielnego wykonywania podstawowych funkcji.

Zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
w terminie do dnia 31 marca każdego roku burmistrz składa radzie miasta roczne sprawozdanie
z realizacji zadań z zakresu wspierania rodziny oraz przedstawia potrzeby związane z realizacją zadań.

Celem głównym programu jest wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu swoich funkcji, a zwłaszcza z opieką, wychowaniem i skuteczną ochroną dzieci, jak również edukacją środowiska lokalnego w zakresie promowania społecznie pożądanego modelu rodziny.

Celami szczegółowymi jest:

  • zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka,

  • zapobieganie powstawaniu sytuacji kryzysowych wymagających interwencji oraz rozwiązywania już istniejących.

Realizacja celów programu wspierania rodziny w Gminie Miejskiej Lubawa za rok 2014 przedstawia poniższa tabela:

Cel szczegółowy 1.

Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka .

Zadania

Wskaźnik realizacji działań

  1. zapewnienie pomocy materialnej
    i rzeczowej ubogim rodzinom

  • zasiłek okresowy (260 rodzin, 589 osób w rodzinach ,

  • zasiłek celowy (202 rodziny, 436 osób
    w rodzinach ),

  • stypendia dla 61 rodzin (dla uczniów szkoły podstawowej, gimnazjalnej, ponadgimnazjalnej – do 24 r.ż.)

  1. objęciem dożywianiem wszystkich tego wymagających dzieci
  • 131 dzieci korzystało z pomocy w formie posiłku w szkole (dzieci do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej – 42 dzieci, uczniowie do czasu ukończenia szkoły ponadgimnazjalnej – 89 dzieci)

  • 139 rodzin korzystało z pomocy z Banku Żywności (350 – osób w rodzinach, 156- dzieci)

  1. monitorowanie sytuacji zdrowotnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych
  • liczba rodzin i dzieci w tych rodzinach objętych monitorowaniem – 26 rodzin (69 dzieci w tych rodzinach)

  1. objęcie rodzin dysfunkcyjnych profesjonalną pomocą
  • liczba podejmowanych interwencji kryzysowej – 2 rodziny

  • ilość godzin dokonanego nieodpłatnego poradnictwa specjalistycznego – ok. 177 godzin, w tym 43 rodziny

  1. zabezpieczenie środków na pobyt dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo–wychowawczej,

regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym

  • liczba dzieci umieszczonych
    w poszczególnych ośrodkach:

8 dzieci umieszczonych jest w rodzinie zastępczej, w tym 5 rodzin zastępczych, 1 dziecko przebywa w placówce opiekuńczo-wychowawczej

  • wysokość środków przeznaczonych na pokrycie pobytu dzieci w rodzinie zastępczej wynosi 16.075,21 zł.

(zgodnie z fakturami obciążającymi)

  • wysokość środków wydanych na pokrycie pobytu dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej wynosi 12.272,44 zł.

Łączny koszt pobytu dzieci wynosi 28.347,65 zł.

Cel szczegółowy 2.

Zapobieganie powstawaniu sytuacji kryzysowych wymagających interwencji oraz rozwiązanie już istniejących .

Zadania

Wskaźnik realizacji działań

  1. współpraca z kuratorami sądowymi, policją, szkołami, placówkami wsparcia dziennego, świetlicami środowiskowymi w celu wypracowania wspólnych działań profilaktycznych
  • 31 rodzin objętych nadzorem kuratora (nadzory pełnią kuratorzy społeczni). Podjęto następujące działania (skierowano 1 osobę na leczenie odwykowe, 22 nadzory w związku z ograniczeniem władzy rodzicielskiej, 9 nadzorów nad nieletnimi. Kuratorzy podejmują w prowadzonych nadzorach czynności o charakterze wychowawczo-resocjalizacyjnym, diagnostycznym, profilaktycznym i kontrolnym . Kuratorzy utrzymują kontakt ze szkołami, przedszkolami i ośrodkami, do których uczęszczają małoletni. Współpracują z dzielnicowymi z Komisariatu Policji w Lubawie oraz pracownikami socjalnymi MOPS w Lubawie. Do świetlicy środowiskowej w Lubawie uczęszcza 25 dzieci od poniedziałku do piątku w godzinach popołudniowych.

  • świetlica działa na zasadzie organizowania czasu wolnego dzieciom. Wychowawcy prowadzą zajęcia świetlicowe dostosowane do wieku i zdolności dzieci. Poprzez zajęcia dzieci rozwijają swoje umiejętności, zdolności manualne, plastyczne, muzyczne, uczą się współpracy w grupie dziecięcej, zdrowych relacji społecznych, pokonują różne trudności, lęki.

  1. współpraca z miejską komisją rozwiązywania problemów alkoholowych i miejskich zespołem interdyscyplinarnym
  • 13 rodzin (wezwano na komisję, objęto działaniami),

  • 23 osoby skierowano do punktu konsultacyjno-doradczego celem porad specjalisty terapii uzależnień,

  1. zapewnienie dostępności poradnictwa specjalistycznego oraz organizowanie i informowanie o miejscach pomocy
  • 9 osób skorzystało z pomocy kuratora, 13 osób skorzystało z pomocy pedagoga w sprawie przemocy, 25 osób skorzystało z pomocy psychologicznej, 87 osób skorzystało z porad prawnika, 11 osób skorzystało z konsultacji MONAR,

  • działalność grupy współuzależnionych: liczy 11 osób, spotkania grupy współuzależnionych – 51

  • liczba i formy przekazów informujących o miejscach pomocy (pracownicy socjalni informują o możliwości uzyskania porad w punkcie konsultacyjno-doradczym oraz o różnych instytucjach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osoby, rodziny, dziecka)

  1. podnoszenie kompetencji rodzin tego wymagających w zakresie pełnienia prawidłowych funkcji opiekuńczo – wychowawczych poprzez organizowanie szkoleń, warsztatów, konsultacji i poradnictwa oraz udostępnianie literatury fachowej

– 2 rodziny objęte działaniami mającymi na celu podniesienia umiejętności w zakresie pełnienia prawidłowo funkcji opiekuńczo-wychowawczych,

  • współpraca z PCPR w Iławie w ramach prowadzonych działań

  1. działania aktywizujące zawodowo i społecznie na rzecz rodzin, w których opiekunowie pozostają bez pracy, w ramach projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej ,
  • 16 osób objętych projektem w ramach POKL w ramach kontraktu socjalnego

  • 13 osób, które ukończyły kursy zawodowe,

  • 1 osoba podjęła zatrudnienie w trakcie trwania projektu,

  • 16 osób i rodzin objętych działaniami

środowiskowymi w formie spotkania integracyjno-aktywizacyjnego , wyjazdu integracyjno-edukacyjnego do podmiotu ekonomii społecznej Kamionka k.Nidzicy

  1. monitorowanie środowisk zagrożonych uzależnieniami, motywowanie do podjęcia terapii przez rodziców dzieci ze środowisk zagrożonych i monitorowanie terapii rodziców,
  • 9 rodzin objętych monitorowaniem,

  1. umożliwienie funkcjonowania na terenie miasta rodzin wspierających,
  • nie zachodzi potrzeba

  1. monitorowanie sytuacji dzieci z rodzin zagrożonych kryzysem, w tym , niewydolnych wychowawczo, w których występują problemy przemocy, uzależnień lub długotrwała choroba,
  • 18 rodzin (83 osoby, w tym 46 dzieci w tych rodzinach) objętych monitorowaniem i procedurą Niebieskiej Karty

  1. w zależności od zdiagnozowanych potrzeb – zapewnienie opieki rodzicom przeżywającym trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez asystenta rodziny,
  • 3 asystentów pracujących na rzecz

mieszkańców miasta Lubawa,

  • liczba rodzin, którym przydzielono asystenta – 26.

 

Realizacja działań na rzecz rodziny jest możliwa dzięki współpracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Lubawie z wieloma podmiotami tj. policją, szkołą, kuratorami, miejską komisją rozwiązywania problemów alkoholowych, powiatowym centrum pomocy rodzinie.

Realizacja różnych zadań na rzecz rodziny i dziecka wiąże się z dużym nakładem środków finansowych, celem zaspokojenia różnych potrzeb bytowych rodziny. Niskie środki finansowe na realizację zadań, działań z zakresu pomocy społecznej nie wystarczają na efektywność pracy z rodziną. Dziecko, jego rozwój emocjonalny, psychiczny, fizyczny jest bardzo ważny, co wiąże się z dużymi wydatkami rodziny Dziecko jest ważnym członkiem dla prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa, należy wspierać i dążyć do poprawy sytuacji dziecka w rodzinie.

Potrzebą jest stworzenia grup wsparcia, grup samopomocowych dla rodziny dot. różnych trudności, grup problemowych, problemów wychowawczych. Nadzór, koordynowanie grupy wsparcia wiąże się z ponoszeniem dużych kosztów finansowych, na co nie pozwalają obecne środki finansowe. Wskazane jest zatrudnienie pracownika, który koordynowałby działania grup samopomocowych, prowadziłby monitoring gminnych programów, wspierał rodzinę w pokonywaniu różnych trudności życiowych. Potrzeby są duże w związku z pracą z rodziną dzieckiem.